Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012
Jag tänkte spinna vidare lite på teorin om att syn på ledarskap kanske borde funderas kring. För mig är hundar i första hand individer och de kan vara lika olika som vi människor kan. Vilket i sin tur innebär att man kan inte generalisera när det kommer till hundrelaterade frågor. En metod som hjälper en hund behöver inte fungera alls för en annan. Vissa hundar måste man vara "lite tuffare" mot och andra måste man vara extremt mjuk mot. Detta har inget att göra med rasen utan med individen. Sedan är det ett faktum att vissa raser är sk "tuffare" än andra och detta måste man också ta under beräkning. Tuffare ras betyder inte att man måste vara fysiskt tuffare mot hunden. Jag förespråkar aldrig någon form av våld men precis som med människor måste man kunna ta tag i dom och få dom att lugna ner sig. Det handlar om att göra det på rätt sätt, absolut inte använda sig av hotande signaler.
Jag har själv en Japansk Akita som av många klassas som en "tuffare" hund. Vad det gäller uppfostrande av en Akita så är dom väldigt envisa och har stark egen vilja och du får aldrig en bra relation med en Akita om du försöker tvinga den till att göra saker. Tricket i mitt fall var tålamod och att hitta sätt att motivera henne på. Även "lura" henne lite så hon tror att det är hon som bestämmer men i själva verket gör hon som jag vill. Här kommer ett exempel. Vi har alltid extra gott godis när vi är ute och hon är lös, varje gång när hon var liten och hon kom till mig fick hon en bit godis. Hon var ju inte dum och satte snabbt det i system (till husses förtjusning) och kom springandes hela tiden och ville ha godis. Detta resulterade i att jag hade en hund som hela tiden hade koll på var jag var och kom lite då o då och det var väldigt lätt att få kontakt med henne när vi var ute och hon var lös. När detta beteende blev vardag för henne började vi med inkallningsträningen. Jag började med att säga hit varje gång jag såg att hon var på väg för att hämta en bit godis av mig. efter ytterligare ett par veckor så hade jag en hund jag kan kalla på och hon kommer, i hennes värld så säger jag -husse har en jättegod godis till dig här och hon tänker, hmmm husse tycker jag är duktig när jag äter godis och han berömmer mig. Inkallningen blir då inte det primära utan det blir istället godisätningen. Ofta är detta mycket roligare än omgivningen och % chansen att lyckas ökar markant. Detta är det mindset man får ha när man tränar med den typen av raser och individer som har väldigt stark egen vilja.
Jag förkastar inte andra metoder på något sätt utan jag vill bara att man ska tänka efter och ta hänsyn till rasen och individen.
Jag vill inte kalla oss en flock och att vi är ledare pga att vi gör si eller så. Jag vill kalla det en relation, partnerskap, symbios eller något liknande där alla involverade parter drar nytta av varandra. Viktigt att tänka på är att vi måste trots allt ha regler och begränsningar för våra hundar, vilka vi måste träna in och upprätthålla. Vi vet trots allt ofta vad som är bättre för hunden än vad den själv vet. De regler vi väljer att sätta upp i vår relation med hunden får inte tummas på ibland för att "hon var ju så trött, eller hon är hungrig" osv osv. Konsekvens är A och O. Bli aldrig arg eller frustrerad på din hund om den bryter mot reglerna. Alla hundar testar i olika stor skala var gränserna går och kommer misslyckas lite då och då. Se de tillfällena som en möjlighet att träna istället för att bli frustrerad.
Glöm inte att en hund kan precis som vi; ha en dålig dag.
P.S Detta inlägget är tillägnat alla dom som så flitigt talade om för mig att man inte kan ha en Akita lös!
Vill tipsa om denna dokumentär och sepeciellt lyfta fram den delen där dom pratar om hur snabbt man kan avla fram ett beteende, såväl positivt som negativt. ...
Tycker att detta är ett jätte bra initiativ! http://gulahund.se/ ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 |
|||||
6 | 7 |
8 |
9 |
10 | 11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 | |||
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 | 26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|